perjantai 6. toukokuuta 2016

LUKUVINKKEJÄ

Olen tänä vuonna innostunut jälleen lukemisesta. Rakastuin lukemiseen ala-asteen loppupuolella jonkun kirjalukuhaasteen vuoksi. Meillä oli vihot, joihin lukuvuoden aikana arvostelimme jokaisen lukemamme kirjan. Lukuvuoden lopulla eniten lukenut oppilas palkittiin. Taisin tulla kolmanneksi tai neljänneksi. Siitä se kirjastokortin tehokulutus alkoi.

Lasten saanti on tietenkin verottanut harrastukseen löytyvää aikaa, enkä minä tainnut 18-vuotta täytettyänikään kirja nenän jatkeena kulkea... Mutta aika ajoin tulee luettua enemmänkin. Mielenkiintoni luonnollisesti vaihtelee, mutta juuri nyt minua kiinnostaa eniten elämänkerrat, vaateteollisuus, lähi-itä ja kehitysmaat sekä jossain määrin historia.

Suosittelen:


Vaateteollisuus



1. Hyvän mielen vaatekaappi

Kattava katsaus vaateteollisuuteen. Sen ongelmiin ja mahdollisuuksiin. Vinkkejä toimivan puvuston rakentamiseen sekä hyvää materiaalitietoa, eettistä näkemystä ja ympäristöä unohtamatta.


Tositapahtumat & Lähi-itä



2. Minä olen Malala

Nobel-palkitun nuoren Malala-tytön elämäntarina, siitä miten hän puolusti henkensä uhalla tyttöjen oikeutta käydä koulua talibanien hallitsemassa Pakistanissa.



3. Bagdadin prinsessa

Koskettava, rankka ja ajatuksia herättävä elämäntarina kreikkalaisen kristityn elämästä Saddam Hussenin hallitsemassa Irakissa. Itse luin 350 sivuisen teoksen kahdessa päivässä. Ehdottomasti suosittelen jokaisen lukulistalle!


Lukulistallani juuri nyt:

- Tappajafarkut ja muita vastuuttomia vaatteita


Tulossa pian:

- Konmari-siivouksen elämänmullistava taika
- Täydellinen vaatekaappi tuhlaamatta

8 kommenttia:

  1. Hyviä lukuvinkkejä! Itsekin luen, joskus enemmän, nykyään vähemmän. Vie neulominen kaiken senkin ajan :)
    Luin juuri e-kirjana (minä, joka olen aina ollut käsinkosketeltavien kirjojen kannalla!) tuon Konmari -kirjan, ja kirjan idea oli mielestäni oikein hyvä. Se antoi uutta perspektiiviä omien tavaroiden tarkasteluun :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Tuo konmari on vihdoin ja viimein matkalla minulle. Varasin sen jo tammikuussa kirjastosta.. Itsekkin ehdin jo e-kirjaa pohtia, kun sellaiseen olisi ollut lyhyempi jono, mutta kai sitten olen liian vanhanaikainen kun paperikirja voitti:D.

      Poista
  2. Oi ihana blogi, täytyypä liittyä lukijaksi! Kiitos kirjavinkeistä, taidanpa lukea tuon Hyvän mielen vaatekaappi -kirjan :)


    ♥ Vilhelmiina Lyydia
    http://vilhelmiinalyydiaa.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentista!:) suosittelen lukemaan sen, on tosi hyvä kirja.:)

      Poista
  3. Täytyy myöntää mä olen monta kertaa sanonut vihaavani kirjoja, lukemista ja äidinkielen tunteja, mutta sä nyt sait mulle pienen toivon kipinän lukemiseen. Olen aikaisemmin lukenut koulukirjojen lisäksi vain urheilukirjoja ja urheilijoiden elämänkertoja vai miksikä niitä kutsutaan. Kirjastokorttini on hukkunut jo monta vuotta sitten, täytyy siis tukeutua kavereilta lainaamiseen tai hankkia uusi.. Noi minä olen malala ja hyvän mielen vaatekaappi kuulostavat tosi kiinnostavilta! Ja vielä: olen samaa mieltä kuin Vilhelmiina Lyydia, minäkin kirjaan itseni lukijaksi :)

    ♡ Helena
    Hundred Moments of Happiness

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Siitä alkaa pitämään, kun lukee oikeasti hyvää kirjaa. En edelleenkään pysty itsekkään lukemaan mitään mikä ei oikeasti kiinnosta.. Ja välillä niitä kirjoja jää siksi keskenkin.:D Kiitos paljon!:)

      Poista
  4. Minä odotan postista kotiin omaa Kon Maria. Rakastan lukemista. Tässä elämänvaiheessa harrastukselle jää vain harmillisen vähän aikaa. Muistan lukeneeni haastattelun koskien tuota Bagdadin prinsessa kirjaa. Kirja on varmasti todella mielenkiintoinen. Kurkistus ihan vieraaseen maailmaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla:). Oma varaukseni (konmari) on vihdoin noudettavissa kirjastosta... Tammikuusta saakka sitä odotellut.:D Minä en ollut koskaan kuullutkaan tuosta Bagdadin prinsessasta ennen kuin törmäsin siihen kirjastossa, ehdottomasti kyllä lukemisen arvoinen! ... Vaikka aluksi vähän epäilinkin.

      Poista

Kiitos kommentistasi! Ihanaa päivänjatkoa.:)